تحقیق درمورد منشاء ظهور امپرسیونیسم 18 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 18
منشاء ظهور امپرسیونیسم
متن سخنرانی رویین پاکباز در دانشکده هنرهای زیبا – 1375
چنان که اعلام شده، عنوان گفتار امروز «منشاء ظهور امپرسیونیسم» است، ومطالبی هم که بیان خواهد شد عمدتاً مربوط میشوند به شرایط و عوامل موثر در تکوین این جنبش هنری. بنابراین در اینجا به بررسی و تحلیل سبک و اسلوب کار نقاشانی که ”امپرسیونیست“ نام گرفتهاند، نخواهم پرداخت. بااین حال ، لازم به نظر میرسد که سخن را از خودِ امپرسیونیسم و مشخصات کلی آن آغاز کنم.
امپرسیونیسم (Impressionism) در دهه 70 قرن نوزدهم پدید شد، و غالبا آن را سرآغاز تاریخ هنر مدرن محسوب میکنند. قبل از هر چیز، باید یادآور شوم که امپرسیونیسم یک پدیدهی فرانسوی، ویا دقیقتر بگویم، یک پدیدهی پاریسی بود.
اصطلاح ” امپرسیونیسم“ را نخستین بار یک منتقد و روزنامهنگار فرانسوی بنام لویی لُروا (Louis Leroy) در سال 1874 برای توصیف آثار نقاشانی به کار برد که تحت عنوان «انجمن بی نام هنرمندان» نمایشگاهی در محل عکاسخانه نادار (Nadar) برپا کرده بودند. (خود این آقای نادار کاریکاتور سازی بود که به عکاسی روی آورده بود و از اولین کسانی بود که عکاسی را به عنوان یک هنر معرفی کرد.)
این واژه ” امپرسیونیسم “ درآن زمان با معنای دیگری مصطلح بود و نقاشانی چون کانستبل (Constable)، دُلاکروا (Delacroix ) و کُرو (Corot) از آن استفاده کرده بودند. کلمه امپرسیونیسم تقریباً ”پرداخت سرسری و سطحی“ و ” نقاشی شتاب زده و ناتمام “ معنا می داد و بنابراین بارمنفی داشت. لویی لروا هم آن را درهمین معنا به کار برد. او در شمارهی 25 آوریل 1874 مجلهی طنزنویس ” شاری واری “(Le Charivari) در یک مقاله انتقادی و کوبنده تحت عنوان « نمایش امپرسیونیست ها»، کارهای این نقاشان را خام و سطحی و بیارزش خواند. به خصوص، یک نقاشی منظره اثر کلود مُنه (Claude Monet) که با عنوان” امپرسیون : طلوع آفتاب“ (Impression,Soleil Levant)در نمایشگاه عرضه شده بود، بهانهای برای این نامگذاری به لُروا داده بود. نمایشگاه مورد نقد، آثار تقریباً 30 نقاش رادر برمیگرفت که نه فقط هدف و برنامهی معینی را اعلام نکرده بودند، بلکه به لحاظ سبک و اسلوب کار نیز مشترکات بارزی نداشتند. شاید تنها وجه مشترکشان را بتوان عدم تبعیت آنها از اصول هنر آکادمیک دانست [ بعداً دربارهی هنر آکادمیک توضیح خواهم داد] .به هر حال، این نمایشگاه به مدت یک ماه دایر بود و حدود 3500 نفر از آن دیدن کردند، برخی برآشفته شدند و برخی هم کارها را به مسخره گرفتند. در سالهای بعد نیز هفت نمایشگاه دیگر در این زمره – ولی نه توسط همه شرکت کنندگان نخستین نمایشگاه – برپا شدکه هیچ یک از آنها رسماً نام ” امپرسیونیست “ را برخود نداشت. (نمایشگاهها به ترتیب در سالهای 1876 ، 1877 ، 1879 ، 1880 ، 1881 ، 1882 ، 1886 برگزار شدند). اما نامی که لُروا براین گروه از نقاشان نهاده بود، از نمایشگاه سوم (یعنی 1877)، مورد قبول آنها قرار گرفت. بدین ترتیب ، جریان تازهای که در هنر فرانسه پدید شده بود، تحت نام ” امپرسیونیسم “ تثبیت شد.
واما این هنر آکادمیک که امپرسیونیستها در برابر آن واکنش نشان داده بودند، چگونه هنری بود؟ این اصطلاح برای توصیف آثاری به کار میرفت که سازندگان آن خود را وارث و پاسدار سنت دیرین کلاسیک میدانستند، اما عملاً بر حقانیت نظم اجتماعی موجود تاکید میکردند.شالودهی هنر آکادمیک در فرانسه با تاسیس آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا (1664 ) ریخته شد. این آکادمی، هنر را یکسره به خدمت حکومت لویی چهاردهم گرفت. ساز و کار آن چنین بود که از یک سو هنر را کنترل میکرد و از سوی دیگر آن را مورد حمایت قرار میداد. قدرت نمایی نظام آکادمیک – با تاکید متعصبانه برسنت ، و با این اعتقاد که از طریق کنترل آموزش هنر میتوان سبک هنری را تحت ضابطهی معین درآورد، و نیز با ایجاد محدودیت واقعی در بیشتر شکلهای حمایت رسمی از هنر – در نیمه نخست قرن نوزدهم کاملاً برقرار بود. رییس آکادمی بر دو چیز همواره پا فشاری میکرد:اهمیت سنت؛ و ارزشهای نسبی برخی انواع نقاشی – به خصوص نقاشی تاریخی و دارای موضوعهای مذهبی. مهم ترین محل ارائه آثاری از این دست، نمایشگاههای بزرگ سالانهای بود که ” سالن “ (Salon)نام داشت.از میان هزاران اثری که هر ساله به سالن فرستاده میشدند، فقط کارهایی اجازه نمایش میگرفتند که با ضوابط معین آکادمی مطابقت میداشتند. چنین بود که آثار هنرمندان نوآور غالبا به نمایشگاه راه نمییافتند. به همین سبب نیز کوربه(Courbet) پس از چند بار مردود شدن، با اقدامی جسورانه و بیسابقه مقارن با سالن 1855، نمایشگاهی مستقل از آثارش برپا کرد [این اقدام را میتوان زمینهساز نمایشگاههای مستقل امپرسیونیستها دانست]. در سال 1863 کثرت آثار رد شده از طرف داوران سالن اعتراض عمومی را برانگیخت و دولت مجبور شد نمایشگاهی با عنوان سالن مردودین (Salon des Refusés) در جوار سالن رسمی به راه اندازد. پرده ی مشهور ”ناهار در چمنزار“(Le Déjeuner Sur Lherbe) مانه که آشکارا قراردادهای سنتی را نادیده گرفته بود، در همین سالن مردودین در معرض نمایش گذاشته شد. پس از این، مانه و پیروان جوان او _ یعنی امپرسیونیستهای بعدی_ به عنوان نقاشان هرج و مرج طلب و بیقانون در سبک معروف شدند. از طرف دیگر، تحت تاثیر تغییر سلیقه عامه، هنر آکادمیک نیز تدریجا ظاهر متنوعتری پیدا کرد. چنان که در زمان امپرسیونیستها، شاخصترین نمونههای هنر آکادمیک[مثلاٌ آثار بوگرو و کابانل(Cabanel/Bouguereau)] ملغمهای بودنداز کلیشهسازی کلاسیک، احساساتیگری رمانتیک و واقعنمایی رئالیستی، البته با پرداختی شسته و رفته و عالی؛ یعنی دقیقاً همان مشخصاتی که نقاشی امپرسیونیست به اتهام فقدان آن محکوم میشد. در واقع، آنچه نقاشان آکادمیک را به خشم میآورد این بود که امپرسیونیستها در پی کوربه «از روی دیوار موزه به میان طبیعت و اجتماع جهیده بودند». شاید نظیر این دشمنی سنتگرایان با نوجویان را در جای دیگری از تاریخ هنر مدرن نتوان یافت.
امپرسیونیسم در بسیاری جنبهها ادامه منطقی رئالیسم کوربه محسوب میشود، به اضافه یک دستاورد مهم در نحوه استفاده از رنگ. امپرسیونیستها از این نظریه قدیمی که رنگ صرفاًعامل فرعی و ثانوی برای توصیف فرم است فاصله گرفتند و به رنگ امکان دادند تا نقشی مستقل و مؤثر در نقاشی ایفا کند. در سنت نقاشی طبیعتگرای اروپایی، دستکم از زمان لئوناردوداوینچی، جسمیت شیء یا عمق و کیفیت سهبعدی آن را با درجات مختلف رنگسایه نشان میدادند: نور
سایر محصولات :
تحقیق درمورد منشاء ظهور امپرسیونیسم 18 ص
تحقیق درمورد منشاء ظهور...
کتاب جامع بیماری ها و مراقبت از پرندگان زینتی 2017کتاب جامع بیماری...
جزوه فیزیک رشته مکانیک برای کنکور کاردانی به کارشناسی و ارشد مکاینکجزوه فیزیک رشته مکانیک برای کنکور...
پاورپوینت در مورد تعاریف و اصطلاحات معمول در مورد عکسپاورپوینت در مورد تعاریف و اصطلاحات معمول...
تحقیق درمورد مقایسه شاعران زن و مردتحقیق درمورد مقایسه شاعران...
تحقیق درمورد مغلوب علم خویش 14 صتحقیق درمورد مغلوب علم...
پاورپوینت در مورد تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی گریپاورپوینت در مورد تفکیک وظایف حاکمیتی و...
تحقیق درمورد مروری بر ادبیاتتحقیق درمورد مروری بر ادبیات...
تحقیق درمورد مراحل خوشنویسی و آداب و وظایف خوشنویسانتحقیق درمورد مراحل...
پاورپوینت در مورد تاریخچه بیهوشیپاورپوینت در مورد تاریخچه بیهوشی...
تحقیق درمورد مدیریت اقتصادیتحقیق درمورد مدیریت اقتصادی...
تحقیق درمورد مختصری در باره اقتصاد آموزشتحقیق درمورد مختصری در باره...
پاورپوینت در مورد تاملی در معجزات پیامبر اعظم صلی الله علیه واله وسلمپاورپوینت در مورد تاملی در معجزات...
تحقیق درمورد محمدحسین شهریارتحقیق درمورد محمدحسین شهریار...
تحقیق درمورد مبانی نظری جذب نیروی انسانی در سازمان هاتحقیق درمورد مبانی نظری جذب...
پاورپوینت در مورد تأثیر تمدّن اسلامی بر تمدّن غربیپاورپوینت در مورد تأثیر تمدّن...
تحقیق در مورد ژلاتین ماهیتحقیق در مورد ژلاتین ماهی...
تحقیق درمورد ماهیت فلسفهتحقیق درمورد ماهیت...
تحقیق درمورد مالیات بر ارزش افزودهتحقیق درمورد مالیات بر...
تحقیق در مورد سرطان رحمتحقیق در مورد سرطان رحم...
پاورپوینت در مورد تاثیر مصوبات هیئت تنظیم بازار برق بر عملکرد بازیگران و پایداری شبکهپاورپوینت در مورد...
تحقیق درمورد مالیات بر ارزش افزوده و تاثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادیتحقیق درمورد مالیات بر ارزش افزوده...
تحقیق در مورد سبزیتحقیق در مورد سبزی...
تحقیق درمورد لوئیس مامفوردتحقیق درمورد لوئیس مامفورد...
پاورپوینت در مورد بیومکانیک فنون ورزشیپاورپوینت در مورد بیومکانیک فنون ورزشی...
فایل فلش 4 فایل samsung_5570GALAXY Mini با اندروید 2.3.4، همراه با فلشر مخصوص برای رفع مشکل هنگ لوگوفایل فلش 4...
تحقیق در مورد زهکشیتحقیق در مورد زهکشی...
تحقیق درمورد کوبیسمتحقیق درمورد کوبیسم...
جزوه کنترل سروو مکانیزم رشته مکانیک برای کنکور کاردانی به کارشناسی و ارشد مکاینکجزوه کنترل سروو مکانیزم رشته مکانیک برای...
تحقیق در مورد زندگی چیستتحقیق در مورد زندگی چیست...
پاورپوینت در مورد بیماری یونپاورپوینت در مورد بیماری...
تحقیق در مورد زنبور عسل و کرم ابریشمتحقیق در مورد زنبور عسل و کرم...
تحقیق درمورد قصه وقصه پردازی درمثنوی مولویتحقیق درمورد قصه وقصه پردازی...
تحقیق درمورد فتح مصر و شام از سوی عثمانی ها و آغاز تاریخ جدید آنتحقیق درمورد فتح مصر و شام از...
تحقیق در مورد زن، دین واخلاقتحقیق در مورد زن، دین...
پاورپوینت در مورد بیماری های مادرزادی قلبپاورپوینت در مورد بیماری های مادرزادی قلب...
تحقیق درمورد صادرات غیر نفتیتحقیق درمورد صادرات غیر...
تحقیق در مورد زرقامتحقیق در مورد زرقام...
تحقیق درمورد شرکت سهامیتحقیق درمورد شرکت سهامی...
پاورپوینت در مورد بازرسی فنی با استفاده از آزمونهای غیر مخربNDTپاورپوینت در مورد بازرسی فنی با استفاده...
تحقیق در مورد زرتشتتحقیق در مورد زرتشت...
دانلود پاورپوینت آثار تاریخی ایران در موزه لوور فرانسهدانلود پاورپوینت آثار...
تحقیق درمورد سازماندهیتحقیق درمورد سازماندهی...
تحقیق در مورد زراعت غلاتتحقیق در مورد زراعت غلات...
تحقیق درمورد ریسک در اقتصادتحقیق درمورد ریسک در اقتصاد...
پاورپوینت در مورد بیماری MSپاورپوینت در مورد بیماری MS...
تحقیق در مورد زراعت سویاتحقیق در مورد زراعت سویا...
تحقیق درمورد رانت خواریتحقیق درمورد رانت خواری...
تحقیق درمورد خصوصی سازیتحقیق درمورد خصوصی سازی...
تحقیق در مورد روغن نارگیلتحقیق در مورد روغن نارگیل...
پاورپوینت آشنایی با RAIDتوضیحات بیشتر - دانلود
مقاله صدمات ستون فقرات
تحقیق مقایسه اثر درمانی گوۀ خارجی به همراه ساپورت مفصل ساب تالار با گوه های خارجی داخل کفش در بیماران مبتلا به آرتروز زانو
مقاله سل ریوی
مقاله درباره تاریخچه پلاستیکها
مقاله انواع نانوکامپوزیت ها و کاربرد آنها در صنایع هوا و فضا
تحقیق درباره شکل درد زایمانی
تحقیق درباره واکسن
پاورپوینت کمکهای اولیه
تحقیق درباره اختلالات مربوط به کروموزوم های جنسی
پاورپوینت درباره تیروئید
پاورپوینت درباره فتوشاپ
پروژه حرارت مرکزی با آبگرم
کلمات کلیدی :rdquo امپرسیونیسم ldquo منشاء ظهور امپرسیونیسم درمورد منشاء ظهور حقیق درمورد منشاء هنر آکادمیک منشاء ظهور برای وصیف شده بود امپرسیونیسم ldquo rdquo امپرسیونیسم میzwnj rdquo آکادمیک امپرسیونیسم نمایشگاه نقاشی ldquo
- ۹۶/۰۷/۲۹