qqdaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق درمورد منشاء ظهور امپرسیونیسم 18 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 18

منشاء ظهور امپرسیونیسم

متن سخنرانی رویین پاکباز در دانشکده هنرهای زیبا – 1375

چنان که اعلام شده، عنوان گفتار امروز «منشاء ظهور امپرسیونیسم» است، ومطالبی هم که بیان خواهد شد عمدتاً مربوط می‌شوند به شرایط و عوامل موثر در تکوین این جنبش هنری. بنابراین در اینجا به بررسی و تحلیل سبک و اسلوب کار نقاشانی که ”امپرسیونیست“ نام گرفته‌اند، نخواهم پرداخت. بااین حال ، لازم به نظر می‌رسد که سخن را از خودِ امپرسیونیسم و مشخصات کلی آن آغاز کنم.

امپرسیونیسم (Impressionism) در دهه 70 قرن نوزدهم پدید شد، و غالبا آن را سرآغاز تاریخ هنر مدرن محسوب می‌کنند. قبل از هر چیز، باید یادآور شوم که امپرسیونیسم یک پدیده‌ی فرانسوی، ویا دقیق‌تر بگویم، یک پدیده‌ی پاریسی بود.

اصطلاح ” امپرسیونیسم“ را نخستین بار یک منتقد و روزنامه‌نگار فرانسوی بنام لویی لُروا (Louis Leroy) در سال 1874 برای توصیف آثار نقاشانی به کار برد که تحت عنوان «انجمن بی نام هنرمندان» نمایشگاهی در محل عکاسخانه نادار (Nadar) برپا کرده بودند. (خود این آقای نادار کاریکاتور سازی بود که به عکاسی روی آورده بود و از اولین کسانی بود که عکاسی را به عنوان یک هنر معرفی کرد.)

این واژه ” امپرسیونیسم “ درآن زمان با معنای دیگری مصطلح بود و نقاشانی چون کانستبل (Constable)، دُلاکروا (Delacroix ) و کُرو (Corot) از آن استفاده کرده بودند. کلمه امپرسیونیسم تقریباً ”پرداخت سرسری و سطحی“ و ” نقاشی شتاب زده و ناتمام “ معنا می داد و بنابراین بارمنفی داشت. لویی لروا هم آن را درهمین معنا به کار برد. او در شماره‌ی 25 آوریل 1874 مجله‌ی طنزنویس ” شاری واری “(Le Charivari) در یک مقاله انتقادی و کوبنده تحت عنوان « نمایش امپرسیونیست ها»، کارهای این نقاشان را خام و سطحی و بی‌ارزش خواند. به خصوص، یک نقاشی منظره اثر کلود مُنه (Claude Monet) که با عنوان” امپرسیون : طلوع آفتاب“ (Impression,Soleil Levant)در نمایشگاه عرضه شده بود، بهانه‌ای برای این نامگذاری به لُروا داده بود. نمایشگاه مورد نقد، آثار تقریباً 30 نقاش رادر برمی‌گرفت که نه فقط هدف و برنامه‌ی معینی را اعلام نکرده بودند، بلکه به لحاظ سبک و اسلوب کار نیز مشترکات بارزی نداشتند. شاید تنها وجه مشترکشان را بتوان عدم تبعیت آنها از اصول هنر آکادمیک دانست [ بعداً درباره‌ی هنر آکادمیک توضیح خواهم داد] .به هر حال، این نمایشگاه به مدت یک ماه دایر بود و حدود 3500 نفر از آن دیدن کردند، برخی برآشفته شدند و برخی هم کارها را به مسخره گرفتند. در سال‌های بعد نیز هفت نمایشگاه دیگر در این زمره – ولی نه توسط همه شرکت کنندگان نخستین نمایشگاه – برپا شدکه هیچ یک از آنها رسماً نام ” امپرسیونیست “ را برخود نداشت. (نمایشگاه‌ها به ترتیب در سال‌های 1876 ، 1877 ، 1879 ، 1880 ، 1881 ، 1882 ، 1886 برگزار شدند). اما نامی که لُروا براین گروه از نقاشان نهاده بود، از نمایشگاه سوم (یعنی 1877)، مورد قبول آنها قرار گرفت. بدین ترتیب ، جریان تازه‌ای که در هنر فرانسه پدید شده بود، تحت نام ” امپرسیونیسم “ تثبیت شد.

واما این هنر آکادمیک که امپرسیونیست‌ها در برابر آن واکنش نشان داده بودند، چگونه هنری بود؟ این اصطلاح برای توصیف آثاری به کار می‌رفت که سازندگان آن خود را وارث و پاسدار سنت دیرین کلاسیک می‌دانستند، اما عملاً بر حقانیت نظم اجتماعی موجود تاکید می‌کردند.شالوده‌ی هنر آکادمیک در فرانسه با تاسیس آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا (1664 ) ریخته شد. این آکادمی، هنر را یکسره به خدمت حکومت لویی چهاردهم گرفت. ساز‌ و کار آن چنین بود که از یک سو هنر را کنترل می‌کرد و از سوی دیگر آن را مورد حمایت قرار می‌داد. قدرت نمایی نظام آکادمیک – با تاکید متعصبانه برسنت ، و با این اعتقاد که از طریق کنترل آموزش هنر می‌توان سبک هنری را تحت ضابطه‌ی معین درآورد، و نیز با ایجاد محدودیت واقعی در بیشتر شکل‌های حمایت رسمی از هنر – در نیمه نخست قرن نوزدهم کاملاً برقرار بود. رییس آکادمی بر دو چیز همواره پا فشاری می‌کرد:اهمیت سنت؛ و ارزش‌های نسبی برخی انواع نقاشی – به خصوص نقاشی تاریخی و دارای موضوع‌های مذهبی. مهم ترین محل ارائه آثاری از این دست، نمایشگاه‌های بزرگ سالانه‌ای بود که ” سالن “ (Salon)نام داشت.از میان هزاران اثری که هر ساله به سالن فرستاده می‌شدند، فقط کارهایی اجازه نمایش می‌گرفتند که با ضوابط معین آکادمی مطابقت می‌داشتند. چنین بود که آثار هنرمندان نوآور غالبا به نمایشگاه راه نمی‌یافتند. به همین سبب نیز کوربه(Courbet) پس از چند بار مردود شدن، با اقدامی جسورانه و بی‌سابقه مقارن با سالن 1855، نمایشگاهی مستقل از آثارش برپا کرد [این اقدام را می‌توان زمینه‌ساز نمایشگاه‌های مستقل امپرسیونیست‌ها دانست]. در سال 1863 کثرت آثار رد شده از طرف داوران سالن اعتراض عمومی را برانگیخت و دولت مجبور شد نمایشگاهی با عنوان سالن مردودین (Salon des Refusés) در جوار سالن رسمی به راه اندازد. پرده ی مشهور ”ناهار در چمنزار“(Le Déjeuner Sur Lherbe) مانه که آشکارا قراردادهای سنتی را نادیده گرفته بود، در همین سالن مردودین در معرض نمایش گذاشته شد. پس از این، مانه و پیروان جوان او _ یعنی امپرسیونیست‌های بعدی_ به عنوان نقاشان هرج و مرج طلب و بی‌قانون در سبک معروف شدند. از طرف دیگر، تحت تاثیر تغییر سلیقه عامه، هنر آکادمیک نیز تدریجا ظاهر متنوع‌تری پیدا کرد. چنان که در زمان امپرسیونیست‌ها، شاخص‌ترین نمونه‌های هنر آکادمیک[مثلاٌ آثار بوگرو و کابانل(Cabanel/Bouguereau)] ملغمه‌ای بودنداز کلیشه‌سازی کلاسیک، احساساتیگری رمانتیک و واقعنمایی رئالیستی، البته با پرداختی شسته و رفته و عالی؛ یعنی دقیقاً همان مشخصاتی که نقاشی امپرسیونیست به اتهام فقدان آن محکوم می‌شد. در واقع، آنچه نقاشان آکادمیک را به خشم می‌آورد این بود که امپرسیونیست‌ها در پی کوربه «از روی دیوار موزه به میان طبیعت و اجتماع جهیده بودند». شاید نظیر این دشمنی سنت‌گرایان با نوجویان را در جای دیگری از تاریخ هنر مدرن نتوان یافت.

امپرسیونیسم در بسیاری جنبه‌ها ادامه منطقی رئالیسم کوربه محسوب می‌شود، به اضافه یک دستاورد مهم در نحوه استفاده از رنگ. امپرسیونیست‌ها از این نظریه قدیمی که رنگ صرفاًعامل فرعی و ثانوی برای توصیف فرم است فاصله گرفتند و به رنگ امکان دادند تا نقشی مستقل و مؤثر در نقاشی ایفا کند. در سنت نقاشی طبیعتگرای اروپایی، دستکم از زمان لئوناردوداوینچی، جسمیت شی‌ء یا عمق و کیفیت سه‌بعدی آن را با درجات مختلف رنگسایه نشان می‌دادند: نور









سایر محصولات :
تحقیق درمورد منشاء ظهور امپرسیونیسم 18 ص

تحقیق درمورد منشاء ظهور...

کتاب جامع بیماری ها و مراقبت از پرندگان زینتی 2017

کتاب جامع بیماری...

جزوه فیزیک رشته مکانیک برای کنکور کاردانی به کارشناسی و ارشد مکاینک

جزوه فیزیک رشته مکانیک برای کنکور...

پاورپوینت در مورد تعاریف و اصطلاحات معمول در مورد عکس

پاورپوینت در مورد تعاریف و اصطلاحات معمول...

تحقیق درمورد مقایسه شاعران زن و مرد

تحقیق درمورد مقایسه شاعران...

تحقیق درمورد مغلوب علم خویش 14 ص

تحقیق درمورد مغلوب علم...

پاورپوینت در مورد تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی گری

پاورپوینت در مورد تفکیک وظایف حاکمیتی و...

تحقیق درمورد مروری بر ادبیات

تحقیق درمورد مروری بر ادبیات...

تحقیق درمورد مراحل خوشنویسی و آداب و وظایف خوشنویسان

تحقیق درمورد مراحل...

پاورپوینت در مورد تاریخچه بیهوشی

پاورپوینت در مورد تاریخچه بیهوشی...

تحقیق درمورد مدیریت اقتصادی

تحقیق درمورد مدیریت اقتصادی...

تحقیق درمورد مختصری در باره اقتصاد آموزش

تحقیق درمورد مختصری در باره...

پاورپوینت در مورد تاملی در معجزات پیامبر اعظم صلی الله علیه واله وسلم

پاورپوینت در مورد تاملی در معجزات...

تحقیق درمورد محمدحسین شهریار

تحقیق درمورد محمدحسین شهریار...

تحقیق درمورد مبانی نظری جذب نیروی انسانی در سازمان ها

تحقیق درمورد مبانی نظری جذب...

پاورپوینت در مورد تأثیر تمدّن اسلامی بر تمدّن غربی

پاورپوینت در مورد تأثیر تمدّن...

تحقیق در مورد ژلاتین ماهی

تحقیق در مورد ژلاتین ماهی...

تحقیق درمورد ماهیت فلسفه

تحقیق درمورد ماهیت...

تحقیق درمورد مالیات بر ارزش افزوده

تحقیق درمورد مالیات بر...

تحقیق در مورد سرطان رحم

تحقیق در مورد سرطان رحم...

پاورپوینت در مورد تاثیر مصوبات هیئت تنظیم بازار برق بر عملکرد بازیگران و پایداری شبکه

پاورپوینت در مورد...

تحقیق درمورد مالیات بر ارزش افزوده و تاثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی

تحقیق درمورد مالیات بر ارزش افزوده...

تحقیق در مورد سبزی

تحقیق در مورد سبزی...

تحقیق درمورد لوئیس مامفورد

تحقیق درمورد لوئیس مامفورد...

پاورپوینت در مورد بیومکانیک فنون ورزشی

پاورپوینت در مورد بیومکانیک فنون ورزشی...

فایل فلش 4 فایل samsung_5570GALAXY Mini با اندروید 2.3.4، همراه با فلشر مخصوص برای رفع مشکل هنگ لوگو

فایل فلش 4...

تحقیق در مورد زهکشی

تحقیق در مورد زهکشی...

تحقیق درمورد کوبیسم

تحقیق درمورد کوبیسم...

جزوه کنترل سروو مکانیزم رشته مکانیک برای کنکور کاردانی به کارشناسی و ارشد مکاینک

جزوه کنترل سروو مکانیزم رشته مکانیک برای...

تحقیق در مورد زندگی چیست

تحقیق در مورد زندگی چیست...

پاورپوینت در مورد بیماری یون

پاورپوینت در مورد بیماری...

تحقیق در مورد زنبور عسل و کرم ابریشم

تحقیق در مورد زنبور عسل و کرم...

تحقیق درمورد قصه وقصه پردازی درمثنوی مولوی

تحقیق درمورد قصه وقصه پردازی...

تحقیق درمورد فتح مصر و شام از سوی عثمانی ها و آغاز تاریخ جدید آن

تحقیق درمورد فتح مصر و شام از...

تحقیق در مورد زن، دین واخلاق

تحقیق در مورد زن، دین...

پاورپوینت در مورد بیماری های مادرزادی قلب

پاورپوینت در مورد بیماری های مادرزادی قلب...

تحقیق درمورد صادرات غیر نفتی

تحقیق درمورد صادرات غیر...

تحقیق در مورد زرقام

تحقیق در مورد زرقام...

تحقیق درمورد شرکت سهامی

تحقیق درمورد شرکت سهامی...

پاورپوینت در مورد بازرسی فنی با استفاده از آزمونهای غیر مخربNDT

پاورپوینت در مورد بازرسی فنی با استفاده...

تحقیق در مورد زرتشت

تحقیق در مورد زرتشت...

دانلود پاورپوینت آثار تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه

دانلود پاورپوینت آثار...

تحقیق درمورد سازماندهی

تحقیق درمورد سازماندهی...

تحقیق در مورد زراعت غلات

تحقیق در مورد زراعت غلات...

تحقیق درمورد ریسک در اقتصاد

تحقیق درمورد ریسک در اقتصاد...

پاورپوینت در مورد بیماری MS

پاورپوینت در مورد بیماری MS...

تحقیق در مورد زراعت سویا

تحقیق در مورد زراعت سویا...

تحقیق درمورد رانت خواری

تحقیق درمورد رانت خواری...

تحقیق درمورد خصوصی سازی

تحقیق درمورد خصوصی سازی...

تحقیق در مورد روغن نارگیل

تحقیق در مورد روغن نارگیل...

پاورپوینت آشنایی با RAID
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله صدمات ستون فقرات
تحقیق مقایسه اثر درمانی گوۀ خارجی به همراه ساپورت مفصل ساب تالار با گوه های خارجی داخل کفش در بیماران مبتلا به آرتروز زانو
مقاله سل ریوی
مقاله درباره تاریخچه پلاستیک‌ها
مقاله انواع نانوکامپوزیت ها و کاربرد آنها در صنایع هوا و فضا
تحقیق درباره شکل درد زایمانی
تحقیق درباره واکسن
پاورپوینت کمکهای اولیه
تحقیق درباره اختلالات مربوط به کروموزوم های جنسی
پاورپوینت درباره تیروئید
پاورپوینت درباره فتوشاپ
پروژه حرارت مرکزی با آبگرم

کلمات کلیدی :rdquo امپرسیونیسم ldquo منشاء ظهور امپرسیونیسم درمورد منشاء ظهور حقیق درمورد منشاء هنر آکادمیک منشاء ظهور برای وصیف شده بود امپرسیونیسم ldquo rdquo امپرسیونیسم میzwnj rdquo آکادمیک امپرسیونیسم نمایشگاه نقاشی ldquo
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی