qqdaily

  • ۰
  • ۰

دانلود تحقیق در مورد گشور هلند

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .DOC ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 4 صفحه


قسمتی از متن .DOC :

مقدمه : کشور پادشاهی هلند با وسعتی حدود 41500 کیلومترمربع و جمعیتی نزدیک به 16 میلیون نفر در اروپا واقع شده است. بیش از نیمی از سکنه این کشور پیرو مسیحیت هستند. حدود 37 درصد آنها از مذهب خاصی پیروی نمی‏کنند و فقط چهار درصد پیرو مذاهب دیگر هستند. مردمان این کشور اروپایی، به زبان هلندی و فرزی تکلم می‏نمایند. این کشور دارای 12 ایالت از جمله «اوترشت» است و پایتخت آن با جمعیتی بالغ بر 725 هزار نفر، آمستردام است. مرکز حکومتی هلند «لاهه» است.

***

از حضور یهودیان در جنوب و شرق هلند در منابع مربوط به قرون وسطی مکررا سخن به میان آمده است. حدود سال 1590 میلادی تعداد کثیری از بازرگانان اهل پرتغال در قسمت شمالی هلند سکنی گزیدند. این افراد به ظاهر مسیحی شده بودند ولی در حکومت جمهوری به یهودیت رجوع نمودند. در هلند هیچگاه قانون معتبر عمومی ویژه یهودیان وضع نشد بلکه هر ایالتی، خود راسا در مورد پذیرش یهودیان تصمیم می‏گرفت. به دنبال پذیرش یهودیان در هر ایالت، آنها مجاز به انجام فرائض مذهبی خود نیز بودند. هیچگاه در هلند محل خاصی برای یهودیان به نام «گتو» وجود نداشته و داشتن علائم خاص ظاهری برای مشخص بودن مذهب آنها صورت نگرفته است. انجمن‏های یهودیان در ایالات مختلف از استقلال زیادی برخوردار بودند. یهودیان فقط از عضویت و همکاری در اصناف منع شدند.

یهودیان اکثرا در غرب هلند یا به عبارتی آمستردام، لاهه، میدلبورگ و روتردام و عده‏ای نیز بطور پراکنده در مناطق دیگر سکونت داشتند. تعداد یهودیان اشکنازی که پس از سال 1620 میلادی از لهستان و آلمان به هلند مهاجرت کردند، بیش از سفارادی‏ها بوده است. در سال 1635 انجمن مستقل یهودیان آلمانی که از فرهنگ بالایی برخوردار بودند تاسیس شد. تفاوت میان این دو گروه از یهودیان بسیار بارز بود: یهودیان اشکنازی به زبان ییدیش تکلم می کردند و یهودیان اسپانیایی – پرتغالـی در مکاتبات خود از زبان اسپانیایی اسـتفاده می‏کردند.

انجمن پرتغالی‏ها هسته‏ای قدرتمند و ثروتمند داشت. بازرگانان یهودی اهل پرتغال به سیستم بازرگانی بین المللی راه یافتند و سهم به سزایی در شکوفایی اقتصادی دوران طلایی هلند داشتند. بازرگانان سفارادی در کارخانجات قند و شکر و در صنعت برش الماس ، تولید ابریشم و تنباکو نقش مهمی داشتند. اما همکیشان اشکنازی آنها عموما متمکن نبوده و در کارهایی چون خرید و فروش چارپایان و ذبح اشتغال داشتند. بعد از سال 1770 میلادی در کشور هلند بر تعداد انجمن‏های کلیمیان افزوده شد. در سپتامبر 1796 به دستور حکومت فرانسه حقوق شهروندی یهودیان به رسمیت شناخته شد. اما این به رسمیت شناختن به قیمت از دست رفتن زبان رایج میان آنها تمام شد.

کنیسای روتردام که در سال 1940 در بمباران آلمانها ویران شد

طی قرن نوزدهم همگن شدن یهودیان با جامعه اکثریت پیشرفت چشمگیری نمود. یهودیان در فعالیت‏های اجتماعی شرکت داشتند و فعالیت‏های خود را در رشته‏های هنری، چاپ و نشر و ادبیات آغاز نمودند. در این جّو سوسیالیستی، جامعه کارگری یهود احساس امیدواری بیشتری نمود. در هلند صهیونیسم تا قبل از آغاز جنگ جهانی دوم هیچ‏گونه طرفداری نداشت. اما با آغاز حمله ارتش آلمان در اواسط سال 1940 میلادی، زندگی مشترک و صلح آمیز سیصد ساله یهودیان در هلند خاتمه یافت. از حدود 140000 یهودی که در آن زمان در هلند ساکن بودند بیش از 106000 تن روانه بازداشتگاه‏های هیتلر شدند. نمونه بارز و معروف این قتل عام «آنا فرانک» است که منزل او کماکان در آمستردام بعنوان مکانی دیدنی و تاریخی حفظ می‏شود.

«آنا فرانک» که به عنوان نویسنده مشهورترین دفترچه خاطرات شهرت دارد در سال 1929 در شهر فرانکفورت آلمان دیده به جهان گشود. وی در چهار سالگی به همراه خانواده‏اش و به امید رهایی از سرنوشت شومی که در انتظار یهودیان آلمان بود، این کشور را به سوی آمستردام ترک گفت. اما در آنجا نیز برای رهایی از مرگ به همراه جمعی از یهودیان، دو سال تمام در حیاط خلوت منزلی با شرایط بسیار سختی زندگی کرد. آنا فرانک در این فاصله زمانی خاطرات تلخ روزمره‏اش را به سبکی شیوا و در عین حال سوزناک در اندیشه آینده‏ای ایده‏آل پس از پایان آن دوران سخت به رشته تحریر درآورد. اما در اوت 1944 محل اختفای آنها توسط سربازان آلمانی کشف شد و همگی روانه بازداشتگاه شدند. یکسال بعد در مارس 1945 آنا فرانک که در آن زمان تنها 16 سال داشت در پی ابتلا به تیفوس در بازداشتگاه بدرود حیات گفت. اما دست‏نوشته‏هایش به جای ماند و بعدها توسط پدرش، به عنوان تنها بازمانده خانواده او، با تیراژی بالغ بر 15 میلیون جلد برای اولین بار منتشر شد.

یهودیان آمرسفورت در ایالت اوترشت

آمرسفورت شهر کوچک و آرامی از دوران قرون وسطی است که در 35 کیلومتری جنوب شرقی آمستردام در میان جنگل‏های سرسبز واقع شده است. این شهر دارای 124000 سکنه است. در آمرسفورت و حومه آن در سال 1940 هنگام حمله نازی‏ها بالغ بر 820 یهودی سکونت داشتند. تاریخ یهودیت در آمرسفورت از قدمتی بیش از چندین قرن برخوردار است.

تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم سربازان هلندی در ساختمانی در نزدیکی ورودی شهر مستقر بودند. اما در اوت 1941 نازی‏ها این ساختمان را به تصرف خود درآوردند و از آن به عنوان زندانی برای نگهداری کمونیست‏ها ، روحانیون پروتستان‏ها و کاتولیک‏ها، زندانیان سیاسی و یهودیان آمرسفورت استفاده کردند. در آن زمان انجمن کلیمیان تلاش زیادی در جهت دفاع از حقوق یهودیان نمود. اما این تلاش‏ها موثر واقع نشد و در آوریل 1943 اکثر زندانیان یهودی به بازداشتگاهی در نزدیکی مرز آلمان و پس از مدت کوتاهی نیز به لهستان منتقل شدند. همزمان صدها یهودی در بیمارستان یهودیان به همراه جمع کثیری از سالمندان و معلولین در آمرسفورت به گلوله بسته شدند. گفته می‏شود نازی‏ها در مجموع 106000 یهودی هلندی یا به عبارتی هفتاد و شش درصد از جمعیت یهودیان هلندی را قتل عام نمودند.

در حال حاضر در هلند بالغ بر سی هزار یهودی ساکن هستند. اکثر آنها زیاد پایبند به اصول مذهبی نیستند، به همین جهت در حال حاضر در راستای تجدید حیات ارزش‏های یهودیت قبل از جنگ جهانی در هلند تلاش زیادی می‏شود. حاخام (رهبرمذهبی) آمرسفورت و همسرش هردو اهل هلند هستند. او می‏گوید : «در آمرسفورت قدیمی ترین یشــیوا (مدرسه علوم مذهبی یهود) اروپای غربی فعالیت دارد و اخیرا دویست و هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس آن جشن گرفته شده است.» او در ادامه در مورد چگونگی ساخت کنیسا می‏گوید : «در اکثر کنیساهای هلند، هخال (قبله) به سمت مشرق است. اما هخال در یشیوای مذکور که تاریخ تاسیس آن به اوائل قرن هجدهم برمی‏گردد به طرف جنوب شرقی یا به عبارتی بطرف اورشلیم بنا شده است. زیرا در آن زمان دستور العمل خاصی برای ساخت بناها وجود نداشت».

پس از جنگ جهانی دوم از کنیسای آمرسفورت فقط یک نمای خارجی به جای مانده بود. نازی‏ها از ساختمان کنیسا استفاده کرده ولی تمام اجناس داخل آن را سوزانده بودند. این کنیسا به مرور مجددا بازسازی شد. تنها درب محل نگهداری تومارهای تورات در امان مانده بود که در سه تکه مجزا در مناطق مختلف شهر پیدا شده و پس از تعمیر به محل اولیه خود در کنیسا بازگردانده شده است. در اواخر جنگ، سربازان کانادایی که در میان آنها سربازان یهودی نیز بوده در آمرسفورت مستقر بوده‏اند. گفته می‏شود آنها نیمکت‏های جدیدی برای کنیسا تهیه کرده‏اند که تا سال‏های اخیر نیز از آنها استفاده می‏شده است. اما نه سال پیش هنگام تعمیر و تراش دیوارهای یشیوای شهر آمرسفورت رنگ اصلی ساختمان مربوط به 275 سال پیش نمایان شد و کماکان نیز به جای مانده است.

حاخام آمرسفورت در تشریح وضعیت جامعه یهود هلند می گوید : «جامعه یهود هلند در خارج از آمستردام به مدینه فاضله معروف است و آمرسفورت با داشتن یکصدوسی عضو به عنوان بزرگترین انجمن موجود در این مدینه فاضله به شمار می‏آید.» در اعیاد و روزهای شبات با حضور جمعیتی از یهودیان اشکنازی بالغ بر 30 تا 40 نفر مراسم مذهبی در کنیسا به جای آورده می‏شود. تنها در آمستردام جمعی از یهودیان سفارادی حضور دارند که در شمال شرقی این شهر یک کنیسای اسپانیایی- پرتغالی نیز برپا نموده‏اند.

تعدادی از تومارهای تورات موجود در کنیسای آمرسفورت مربوط به دوران قبل از جنگ جهانی دوم است که در شیروانی یک بانک محلی به طور پنهانی نگهداری شده بودند.

حاخام این کنیسا در مورد وجود جّو یهودستیزی در آمرسفورت دیدگاهی بی‏طرف دارد و علت تمامی حرکات ضدیهودی را ناشی از ستیز میان اسرائیل و فلسطین می‏داند.

یهودیان شهر جوان «آلمر»

هلند سرزمینی جلگه‏ای است و کم ارتفاع‏ترین کشور اروپایی محسوب می‏شود. به طوری که در قسمت‏هایی از آن که پایین‏تر از سطح دریا قرار گرفته، از طریق ایجاد سدهایی، جلوی نفوذ آب دریا به آن نواحی گرفته شده است. این نواحی مربوط به سواحل جنوبی آن می‏گردد و حدود 7 متر از سطح دریای آزاد پایین‏تر است که حوالی شهر روتردام قرار دارد.

«آلمر» پایتخت ایالت فلولند نیز در کنار دریا واقع شده است و در سال 1967 به دنبال احداث سد عظیمی از آب خارج شد. لذا انجمن کلیمیان این شهر به عنوان جوان‏ترین انجمن کلیمیان هلند یا به عبارتی جهان شمرده می‏شود. این شهر در 30 کیلومتری آمرسفورت واقع شده و در سال 1975 تاسیس یافته است. با توجه به سیر صعودی جمعیت در این شهر به نظر می‏آید این شهر در سال 2005 پذیرای 185 هزار سکنه یا به عبارتی جمعیتی بیشتر از جمعیت فعلی آمرسفورت باشد.

انجمن کلیمیان این شهر انجمنی منحصر به فرد در نوع خود می‏باشد. زیرا اکثر افرادی که در این شهر سکونت دارند در این شهر متولد نشده‏اند. در صورتیکه در اکثر انجمن‏های دیگر مثل آمرسفورت یا آمستردام افراد از چندین نسل قبل در این مناطق سکونت داشته‏اند. انجمن شهر آلمر به نوعی به نام انجمن‏های پیشگام معروف است که دارای بیش از یکصد عضو می‏باشد که رابطه زیادی هم با کنیسا ندارند. این انجمن در حال حاضر حدود 150 عضو دارد که سی نفر آنها با حضور مرتب خود امکان برگزاری مراسم روز شبات را فراهم می‏کنند. اما مراسم شب شبات، ماهی یک‏بار به همراه صرف شام در منزل حاخام این شهر برگزار می‏شود. با توجه به سیر صعودی جمعیت در این شهر شاید تا سال آینده، هر جمعه بعدازظهر مراسم شب شبات هم در کنیسا برگزار شود. حاخام این شهر در کنار همسر هلندی خود از 4 سال پیش تاکنون در آلمر فعالیت خود را آغاز نموده است و جزء تعداد افراد انگشت‏شماری محسوب می‏شود که به طور کامل اصول مذهبی و کشروت را رعایت می‏نمایند.

کنیسای آلمر در مرکز شهر در یک ساختمان استیجاری قرار دارد. جامعه یهود این شهر تنها دارای دو جلد تومار تورات هستند که یک جلد آن نیز باید ترمیم شود و در حال حاضر شرایط لازم برای قرائت را دارا نیست. تومار تورات دوم نیز اهدایی از طرف انجمن کلیمیان آمرسفورت است. نفس اهداء تومار تورات توسط قدیمی‏ترین انجمن کلیمیان هلند به جوان‏ترین انجمن در هلند دارای معنایی خاص و سمبلیک می‏باشد. درب جایگاه نگهداری تومارهای تورات نیز از قدمتی یکصد ساله برخوردار است و توسط انجمن کلیمیان آلمر تهیه شده است. هر دو هفته یکبار حاخام این شهر در منزل خود برای اعضاء این انجمن جوان سخنرانی مذهبی می‏کند. در قسمتی از سخنرانی به تفسیر و بررسی متن تورات هفته (پاراشای هفته) پرداخته می‏شود و علاوه بر آن عبری نیز آموزش داده می‏شود.

حاخام شهر آلمر در مورد عکس‏العمل یهودیان به جای مانده از جنگ جهانی دوم می‏گوید : «عده زیادی از آنها در ابتدا هیچگونه تمایلی به یهودیت و یا ارتباط با انجمن کلیمیان نداشتند. اما انجمن سعی در جذب آنها دارد و تاکنون تا حد زیادی نیز موفق بوده است.»

وی در مورد آینده یهودیت در این شهر جوان می‏گوید: «اکثر اعضاء جامعه یهود این شهر زوج‏های جوانی هستند که به علت پایین بودن مخارج در این شهر در مقایسه با شهرهایی چون آمستردام، این منطقه را برای سکونت انتخاب کرده‏اند و حضور این افراد باعث ایجاد انجمنی قوی‏تر از دوره قبل از جنگ جهانی دوم خواهد شد.»









سایر محصولات :
دانلود تحقیق در مورد گشور هلند

دانلود تحقیق در...

تحقیق درباره کورش کبیر

تحقیق درباره کورش کبیر...

دانلود پاورپوینت آماده نبوت و امامت

دانلود پاورپوینت آماده نبوت و امامت...

دانلود پاورپوینت آماده نظارت و کنترل

دانلود پاورپوینت آماده نظارت...

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی قانون تجارت الکترونیکی 206 ص

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی قانون...

تحقیق گزنه های مدیترانه ای.DOC

تحقیق گزنه های مدیترانه...

پاورپوینت درباره نگاره های طبیعت در ادبیات

پاورپوینت درباره نگاره های طبیعت در...

دانلود تحقیق در مورد کشاورزی 10 ص

دانلود تحقیق در مورد کشاورزی...

تحقیق درباره کمرویی و راههای مقابله با آن

تحقیق درباره کمرویی و...

پاورپوینت آشنایی با تعاریف شاخصها

پاورپوینت آشنایی با تعاریف شاخصها...

دانلود تحقیق در مورد کره و انواع روغنها

دانلود تحقیق در مورد ...

تحقیق کلیاتی در راستای شناسایی محصول و ارتباط منطقی آن با زنجیره تولید

تحقیق کلیاتی در راستای...

دانلود پاورپوینت آماده نظریات توسعه

دانلود پاورپوینت آماده نظریات توسعه...

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم...

تحقیق درباره کلیات دستگاه تناسلی

تحقیق درباره کلیات دستگاه تناسلی...

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی طلا و جواهر سازی 12 ص

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی...

پاورپوینت درباره نکات کاربردی جهت رفع آلودگی های محیط

پاورپوینت درباره نکات کاربردی جهت رفع...

دانلود پاورپوینت آماده مهارتهای فرزند پروری

دانلود پاورپوینت آماده مهارتهای...

دانلود تحقیق در مورد کردستان 142 ص

دانلود تحقیق در مورد ...

تحقیق کشت گوجه فرنگی در گلخانه

تحقیق کشت گوجه فرنگی در گلخانه...

بازی مود شده asphalt nitro

بازی مود شده asphalt nitro...

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم تربیتی گرایش...

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان

دانلود طراحی تکلیف...

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان

دانلود طراحی تکلیف یادگیری علوم تربیتی گرایش...

پاورپوینت آفت وهرپس و تشخیص افتراقی و درمان

پاورپوینت آفت وهرپس و...

دانلود پاورپوینت آماده موضوع زندگی مورچه ها

دانلود پاورپوینت آماده موضوع زندگی مورچه...

گزارش کارآموزی خدمات کامپیوتری ارس رایانه

گزارش کارآموزی خدمات کامپیوتری...

دانلود پاورپوینت آماده منابع انرژی در ایران

دانلود پاورپوینت آماده منابع...

تحقیق کشاورزی

تحقیق کشاورزی...

دانلود تحقیق در مورد کرمهاى کامپیوترى 8 ص

دانلود تحقیق در...

دانلود تحقیق گازهای گلخانه ای

دانلود تحقیق گازهای گلخانه ای...

پاورپوینت درباره نوروفیدبک2

پاورپوینت درباره نوروفیدبک2...

تحقیق درباره کریم خان زند

تحقیق درباره کریم خان زند...

تحقیق کرم ابریشم 2

تحقیق کرم ابریشم...

دانلود تحقیق در مورد کردستان

دانلود تحقیق در مورد کردستان...

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی سفره عقد 20 ص

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی...

پاورپوینت آشنایی با وظایف و عملکرد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

پاورپوینت آشنایی با وظایف و عملکرد موسسه...

تحقیق درباره کاشی کاری

تحقیق درباره کاشی...

پاورپوینت درباره نوروفیدبک

پاورپوینت درباره نوروفیدبک...

دانلود تحقیق چگونگی ذخیره کردن مواد شیمیای حساس

دانلود تحقیق چگونگی ذخیره کردن مواد...

تحقیق کاشت خیار در گلخانه

تحقیق کاشت خیار...

دانلود تحقیق در مورد کتابخانه ها و مراکز اسناد در عصر هخامنشی

دانلود تحقیق در مورد کتابخانه...

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی و گزارش کارورزی6 توصیف ساعت تدریس معلم

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی و...

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی و گزارش کارورزی6 توصیف ساعت تدریس معلم

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله...

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی و گزارش کارورزی6 توصیف ساعت تدریس معلم

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی...

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی و گزارش کارورزی6 توصیف ساعت تدریس معلم

دانلود گزارش کارورزی5 مسئله یابی...

تحقیق درمورد. انواع فاضلاب

تحقیق درمورد. انواع...

دانلود تحقیق در مورد کاهش منو اکسید کربن 13 ص

دانلود تحقیق در مورد کاهش منو...

تحقیق کارخانه شیر پاستوریزه

تحقیق کارخانه شیر پاستوریزه...

طرح توجیهی و کارآفرینی طرح توجیهی تولید کاشی کف 26 ص

طرح توجیهی و کارآفرینی...

دانلود خلاصه کتاب مبانی تکنولوژی آموزشی، هاشم فردانش
درس پژوهی پایه اول ابتدایی معرفی صدا و نشانه (ر).
درس پژوهی ریاضی سوم ابتدایی ضرب اعداد یک رقمی.
دانلود گزارش کارآموزی رشته الکترونیک نصب‌ و راه‌ اندازی‌ آسانسور، آسانسورسازی‌ برج‌ پیما
درس پژوهی ریاضی سوم ابتدایی ضرب اعداد یک رقمی.
درس پژوهی پایه اول ابتدایی معرفی صدا و نشانه (ر).
دانلود خلاصه کتاب مبانی تکنولوژی آموزشی، هاشم فردانش
درس پژوهی علوم پنجم دبستان دستگاه عصبی بدن.
درس پژوهی ریاضی پایه دوم ابتدایی شناخت شکل های هندسی.
پاورپوینت کارگاه نامه نگاری مکاتبات اداری.
پاورپوینت نازایی و سقط مکرر.
پاورپوینت در مورد مینرالها.
پاورپوینت میکروبیولوژی.
پاورپوینت در مورد میکروسکوپ (Microscope).
پاورپوینت میدانهای الکترومغناطیس.
پاورپوینت موزه داری.
پاورپوینت موزه آب استان خوزستان.
پاورپوینت موتورهای هیدروژنی.
پاورپوینت موتورهای پله ای.

کلمات کلیدی :سیر صعوی جمعیت ترین انجمن کلیمیان جوانrlm ترین انجمن نگهاری تومارهای تورات این شهر انجمن کلیمیان جنگ جهانی گوی laquo انجمنrlm های جامعه یهو میrlm گوی حاخام این حال حاضر میrlm یهویان آمرسفورت انجمن laquo کلیمیان کنیسا آمسترام
  • ۹۶/۰۷/۲۶
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی